28 november 2003 tot en met 18 januari 2004 Joep Zander en anderen |
|||||||
Let op de prijzen hieronder zijn verouderd en een aantal werken verkocht. Voor meer informatie: 0570-621784. De kunstwerken op deze expositie zijn van Joep Zander, tenzij anders vermeld. Werken an anderen dan Joep Zander worden bij de titel met een sterretje aangeduid. De makers zijn dan onder het kopje "bijzonderheden" te vinden. Ook als het gaat om coproducties. Hier en daar zijn citaten ingevoegd. Deze citaten hebben enige relatie met het kunstwerk maar vormen daar niet een verklaring van. Het oorspronkelijk geplande werk van Lucebert is om verzekeringstechnische redenen niet opgehangen. Daarvoor in de plaats een werk uit de eigen collectie van het museum. |
|||||||
no |
naam |
techniek |
jaar |
afmeting |
prijs € |
bijzonderheden |
|
1 |
noodt ver band |
hout |
2003 |
100x20x30 |
1000 |
met Marion Geerlings |
|
2 |
uitzicht |
acryl op doek |
2003 |
120x100 |
verkocht |
||
Een kind tekende tijdens ons bemiddelingscontact een huis met veel ramen. Waarom heeft jouw huis zo veel ramen ?" vroegen we. Het kind: "Dan kunnen mijn ouders beter zien." Cees van Leuven en Annelies Hendriks; Kind in bemiddeling. 2003. |
|||||||
3 |
verliefd* |
papier |
40x50 |
*Chris v.d. Schriek |
|||
4 |
boerenbruiloft* |
olieverf op doek |
50x60 |
*Antoon Kruijsen |
|||
5 |
zorgmodel* |
acryl op doek |
1993 |
120x130 |
*Chris v.d. Schriek |
||
6 |
twee samen |
acryl op doek |
1994 |
40x60 |
700 |
met Marielle Manche |
|
7 |
cirque de solution |
acryl en olieverf op doek |
2003 |
120x100 |
1500 |
||
"Wij zijn menselijk genoeg geweest om hanengevechten, hondengevechten en stierengevechten te verbieden, waarom zoeken wij dan niet naar een manier om deze barbaarse echtscheidingsgevechten te beëindigen? Richard Gardner, The Parental Alienation Syndrome 1998 |
|||||||
8 |
hartbreker/ruzie |
acryl op doek |
1994 |
80x90 |
1350 |
||
9 |
bloody limit |
acryl op papier |
1992 |
50x65 |
500 |
inclusief lijst |
|
They said 'you can have access' I said - how dare you, these are my kids....' Bob Geldof The Sunday Independent |
|||||||
10 |
boom |
acryl op doek |
2002 |
70x50 |
550 |
incl eenvoudige lijst |
|
11 |
het grote gat middenin |
brons |
2003 |
5x12x20 |
500 |
||
12 |
het belang van het kind 2 |
acryl op doek |
2003 |
200x100x50 |
350 |
vlag |
|
13 |
hart revisited |
acryl op doek |
2001 |
55x65 |
850 |
||
14 |
boom2 |
olieverf op doek |
2003 |
40x40 |
450 |
||
15 |
loyaliteit 2 |
acryl op doek |
1999 |
60x80 |
1150 |
||
16 |
molenaar |
acryl op doek |
1996 |
80x100 |
1450 |
||
"Doch das Gros ist eine triste, lebensfeindliche, verdrossene Planstellenschwemme mit Pensionsanspruch. Gutmeinende, gar idealistische Helfer halten dieses Milieu nicht lange aus. Sie steigen aus und brechen ihr Schweigen. Aussteiger, die sich der Zeitschrift ex anvertraut haben, berichten von Ritualen der Hilfsverweigerung für Väter, von Floskelsprache, von Aktenfäl- schungen, Umdatierungen und von verschwitztem Corpsgeist." Mathias Matussek Die vaterlose Gesellschaft 1998 |
|||||||
17 |
borst |
acryl op doek |
1995 |
50x80 |
800 |
incl lijst |
|
18 |
mamma |
acryl op doek |
1997 |
100x80 |
1450 |
||
19 |
zoog |
acryl op doek |
2000 |
70x70 |
niet te koop |
||
20 |
zwanger |
acryl op doek |
1995 |
33x46 |
350 |
maat en prijs incl lijst |
|
21 |
gebroken vrouw |
acryl op doek |
2000 |
60x80 |
850 |
||
22 |
de staat houdt huis |
mixed media |
2002 |
50x50 |
550 |
||
23 |
be-middelaar |
olieverf op doek |
2003 |
40x50 |
500 |
||
24 |
vrij |
olieverf op doek |
2003 |
40x30 |
500 |
||
25 |
salomon |
acryl op doek |
2002 |
70x70 |
850 |
met eenvoudige lijst |
|
Goed recht is dus heel wat anders dan het doorhakken van gordiaanse knopen. Kinderen mogen dus niet door het zwaard van een loyaliteitskonflikt en een schuldcomplex worden gespleten. Joep Zander, Algemeen dagblad 1997 |
|||||||
26 |
salomon 2 |
acryl op doek |
2002 |
70x70 |
750 |
met eenvoudige lijst |
|
27 |
inquisitie |
acryl op doek |
1998 |
80x90 |
1500 |
||
28 |
donQ |
acryl op doek |
2001 |
50x70 |
600 |
||
29 |
tribunaaltje |
acryl op doek |
1998 |
30x40 |
450 |
||
Who hears the cries, of the little children? - Telling all those lies, to the little children, - Never knowing when, you ever see them again. - Pray for them, the little children. Craig Deanto |
|||||||
30 |
band |
marmer, pigment |
2002 |
40x47 x30 |
2200 |
||
31 |
ontvoering |
acryl op doek |
1993? |
60x90 |
900 |
met aki-groep |
|
Wer reitet so spat durch nacht und wind? Es ist der Vater mit seinem kind.--Mein Vater, mein Vater jetzt fasst er mich an Erlkonig hat mir ein Leids getan! Goethe |
|||||||
32 |
noodverband |
hout lijnolie doek en speelbal installatie |
2003 |
verspreid |
6500 |
samen met Marion Geerlings; diverse verspreide onderdelen |
|
33 |
veer ursanabi |
acryl op doek |
1994? |
60x90 |
900 |
||
Pas aan de ene kant als de andere de andere kant is geworden. Pas aan de andere kant als de ene kant de andere is geworden. In het midden is hij van allebei de kanten; maar gericht naar een kant. Joep Zander, "Het Veerpontje" |
|||||||
34 |
graf |
acryl op doek |
1994? |
60x90 |
900 |
Aki groepsproject |
|
35 |
moeder* |
acryl op doek |
1998 |
100x120 |
Chris v.d Schriek. Niet te koop |
||
36 |
scheidende vrouw* |
acryl op doek |
1996 |
80x70 |
Chris v.d Schriek. Niet te koop |
||
37 |
wijsheid recht, liefde |
steen (euville) |
2003 |
30x25x40 |
1700 |
||
De bemiddelaar is de katalysator en versterker van de eigen verantwoordelijkheid van cliënten. Peter Hoefnagels. Handboek scheidingsbemiddeling. 2002 |
|||||||
38 |
speelbal |
installatietje |
1990 |
30x70x30 |
550 |
afgewerkt 2003 |
|
39 |
intiem |
steen (euville) |
2003 |
20x15x30 |
1300 |
||
40 |
zwanger |
potlood op papier |
40x50 |
270 |
maat en prijs incl lijst |
||
"Semper certa est mater etiamsi vulgo conceperit; pater vero est, quem verae nuptiae demonstrant" |
|||||||
41 |
zwanger 2 |
potlood op papier |
1998 |
40x40 |
200 |
maat en prijs incl lijst |
|
42 |
moeder/kind |
krijt op papier |
40x30 |
200 |
maat en prijs incl lijst |
||
43 |
zwanger |
krijt op papier |
1998 |
40x50 |
300 |
maat en prijs incl lijst |
|
44 |
het grote gat middenin |
acryl op doek |
2001 |
50x50 |
500 |
||
45 |
in de tang |
olieverf op doek |
2003 |
40x40 |
450 |
||
46 |
tegen de muur/ spiegel |
olieverf op doek |
2003 |
40x40 |
450 |
||
47 |
de rand |
acryl op doek |
2002 |
40x50 |
500 |
||
48 |
kwetsbaar |
acryl op doek |
2002 |
120x100 |
1500 |
||
49 |
pappa |
acryl op doek |
1997 |
100x80 |
2200 |
||
50 |
briesend |
acryl op doek |
2000 |
40x55 |
500 |
||
51 |
druk bloed |
acryl op doek |
2003 |
50x60 |
700 |
||
52 |
warrior 1 |
acryl op doek |
2001 |
30x40 |
400 |
||
53 |
warrior 2 |
acryl op doek |
1994 |
30x40 |
400 |
||
Maar bij nader inzien heeft hij blijkbaar te maken met vijanden die erop in blijven hakken ook nadat hij volledig invalide is. Joep Zander, Warrior 2000. |
|||||||
54 |
pappa 2 |
olie en acryl op doek |
2003 |
100x100 |
1400 |
||
55 |
kinderwagen |
acryl op papier |
2002 |
31x22x2,5 |
niet te koop boek van Joshua en Joep |
||
De man heeft geen overheidsideetjes nodig om een moderne huisvader te worden. Hij is allang gemodelleerd in een nieuwe gedaante en op maat gesneden naar de specifieke behoeften van zijn eigen vrouw met haar unieke dressuurprogramma. Beatrijs Ritsema; HP/De Tijd 1997 |
|||||||
56 |
hart aan touwtje |
olieverf op doek |
2003 |
40x50 |
500 |
||
57 |
kinderfiets |
acryl op doek |
1993 |
50x60 |
350 |
incl eenvoudige lijst |
|
Vader weet de weg en ik weet nog van niets Veilig achterop, ik ben niet alleen Vader weet de weg, vader weet waarheen Ik weet nog hoe het rook, ik weet nog hoe het was Met m'n armen om 'm heen, m'n wang tegen z'n jas Veilig achterop bij vader op de fiets Paul van Vliet |
|||||||
58 |
meisjemuisje |
potlood,acryl op papier |
1997 |
25x32 |
350 |
||
59 |
blauwe bollen |
acryl op doek |
1995? |
60x90 |
900 |
met Marielle Manche |
|
60 |
loyaliteit 1 |
acryl op doek |
2002 |
70x90 |
1450 |
||
Als dat onderwerp (vader) - ook zijdelings aan de orde komt, verstart K als het ware en haar ogen worden minder helder, dof. K kan niets anders dan zwijgen, Doorvragend zegt zij er niet over te kunnen praten, dat het haar bang maak. Joep Zander Inleiding ouderverstotingssyndroom in de Nederlandse context 1999. |
|||||||
61 |
pion |
acryl op doek |
1994 |
70x90 |
1150 |
||
62 |
rosa |
acryl op papier |
1992 |
40x40 |
niet te koop |
||
Zaterdag mag ie Sandra zien Iedere keer moet ie toch even wennen Wil hij iets lief zeggen, weet niet goed hoe Aarzelt, wat zullen we en ze zegt vleiend "Artis weer pappa en Cineac toe" Sandra, Frans Halsema |
|||||||
63 |
rozendoornen |
acryl op papier |
1992 |
40x40 |
500 |
maat en prijs incl lijst |
|
Drie vier vijf zes zeven jaar - Zonder keuze laat me maar - Met je hele maatschappij sta je erbij en kijkt erna - Naar de onmacht van een kind - Dat door een moeder wordt bemind - En dat met liefde wordt gegijzeld. Joop Visser, Medea |